Keresés
Close this search box.

Újbuda Közösségi Fórum: Három nap, ami a megoldáskeresésről szólt

Új barátságok, érdekes beszélgetések és nagyszerű ötletek – ezek jellemezték a minap lezárult első Újbuda Közösségi Fórumot. A háromnapos (június 17-18, július 1.) rendezvénynek a Gabányi László Sportcsarnok adott otthont és az volt a célja, hogy minél inkább bevonja a helyi állampolgárokat a közügyek alakításába. Egész pontosan abba, hogyan lehetne javítani a Nádorligeti lakópark környékén kialakult, egyre élhetetlenebb forgalmi helyzeten. 

A közösségi fórumhoz hasonló, párbeszéd alapú, a részvételiséget erősítő eszközöket itthon eddig még csupán néhány önkormányzat vett igénybe (BudapestMiskolcÉrd), a fővárosi kerületek közül pedig Újbuda volt az első. Noha itthon az állampolgárok ilyen módon történő bevonása a döntéshozatali folyamatba még gyerekcipőben jár, hasonló fórumokkal, gyűlésekkel világszerte számos helyen, szinten (helyi, önkormányzati, országosEU szintű) és témában sikerült már minőségileg javítani a politikai döntéshozatal színvonalán.

Na, de, mi történt pontosan a XI. kerületben?

Az Újbuda Közösségi Fórum változatos hátterű 36 tagja a kerület lakosai közül lett több lépcsőben, véletlenszerűen kiválasztva. A résztvevők időt, energiát nem kímélve vállalták, hogy három teljes hétvégi napon keresztül, reggel 8:30 és délután 4:30 között a Nádorligeti lakópark környékén kialakult forgalmi helyzet javításának szentelik. Az első két napban szakértők segítségével tanultak arról, mi az oka annak, hogy forgalmi dugók és parkolási nehézségek nehezítik hosszabb ideje és egyre inkább a helyiek életét.  

Az első előadást Dományi Bálint  építész-várostervező tartotta meg, aki arról beszélt többek között, hogyan változott Budapest és a kerület lakosságszáma, illetve az ingázás és kocsitartás mértéke az elmúlt években, illetve, hogy miért nem lehet csupán a parkolók számának növelésével orvosolni a kialakult helyzetet. Őt követte Imrefi Ágnes urbanista, közlekedésfejlesztő, aki hazai és nemzetközi példákon keresztül abba adott bepillantást, hogyan lehet a közterületek, lakóterületek megfelelő kialakításával fenntartható, élhető környezetet létrehozni. Szintén az első napon Emődy Barbara, a Magyar a Kerékpárosklub közlekedési munkacsoportjának vezetője adott elő arról, hogy alakultak át a városok a motorizált közlekedés fejlődésével és hogyan jutottunk oda, hogy Kínában 2010-ben például egy nyolc sávos autópályán 12 napon keresztül tartó forgalmi dugó alakult ki. Tóth Patrik,

a BKK Adatelemzés és Modellezés osztályának vezetője már a Fórum második napján adat alapon elemezte az egybegyűlteknek a környék autós és biciklis forgalmát, valamint a helyi közösségi közlekedési hálózat kínálta lehetőségeket és ezek kihasználtságát. A szakember – aki, mint kiderült, maga is kerületi lakos – beszélt arról is, a helyieket érintő forgalmi problémák egyik oka, hogy a navigációs applikációk sok esetben olyan környékbeli utcákat kínálnak fel a kerületen áthaladó autósok számára, amelyeket eredetileg nem ilyen jelentős mértékű forgalom lebonyolítására lettek megtervezve. Szintén a Fórum másodi napján Kádi Gergely, az újbudai önkormányzat közlekedési osztályának vezetője tartott előadást arról, eddig milyen többlépcsős kezelési stratégiát dolgozott ki az önkormányzat a forgalmi helyzet javítására.   

A szakértői előadásokat követően minden esetben kis csoportokban beszélték meg a fórum tagjai az elhangzottakat, majd lehetőségük volt kérdéseket feltenni. A Fórum résztvevői a három nap alatt egymást meghallgatva és saját tapasztalataikat megosztva közösen ötleteltek és végül közös javaslatcsomagot állítottak össze az önkormányzat számára, amelytől azt remélik, hosszú távon jelentősen javítja a kerületben élők életminőségét.

Facilitátorokkal minden könnyebb

Ennyi időn keresztül figyelni és ötletelni egyáltalán nem egyszerű, főleg, ha a nyári meleg és a sportcsarnok akusztikája megnehezíti a dolgunkat. Éppen ezért, arról, hogy az esemény gördülékenyen folyjon az Magyarországi Facilitátorok Egyesületének tagjai gondoskodtak. Zsargó Szilvia vezetésével a szakemberek figyeltek arra, hogy mindenki részt tudjon venni a közös munkában, fel tudjon töltődni időről-időre és a három nap ne csak érdekes, hanem valóban a kitűzött cél szempontjából eredményes is legyen.

És hogy az volt, afelől nem lehet kétség. A rendezvény alatt ugyanis rengeteg jó ötlet született azzal kapcsolatban, hogyan lehetne, kéne javítani a környék jelenlegi forgalmi helyzetén. A jelenlevők a facilitátorok segítségével megismerték és feldolgozták a három nap alatt azt a több mint nyolcvan javaslatot is, amelyet a kerületben élők korábban lakossági fórumokon keresztül tettek a témával kapcsolatban.  Arról, hogy pontosan mely ötletek kerüljenek bele a végső javaslatcsomagba, a Fórum tagjai az utolsó napon szavazással döntöttek.

A megszületett javaslatok részletes leírását a közeljövőben elkészülő jelentésünk tartalmazza majd. A teljesség igénye nélkül azonban itt is megemlítünk néhányat azon ötletek közül, amelyek megvalósulása a résztvevők szerint jelentősen javítaná a környéken, sőt az egész kerületben élők életminőségét.

Szeretnék többek közt, hogy 

  • az érintett a célövezetben lakó-pihenő zónákat alakítsanak ki a mikrobilitási pontok megőrzése mellett.
  • legyen meghosszabbítva a zöld lámpák ciklusideje.
  • a láthatóság javítása végett ki legyen emelve a zebra a Hauszmann Alajos utcában.
  • kikerüljenek cél forgalmat jelző táblák és megtörténjen a forgalmi lámpák összehangolása.
  • bizonyos szakaszokon forgalomtereléssel egybekötött egyrányusítások történjenek, több sáv helyett egyes szakaszokon egy sáv jöjjön létre és legyen bevezetve kanyarodási tilalom bevezetésére, illetve kétirányú biciklisávokat hozzanak létre.
  • bizonyos szakaszokon egyirányú helyett kétirányú forgalom valósuljon meg, illetve csökkentsék a felső sebességhatárt.
  • legyen kiterjesztve a jövőben a Bubi kerékpár megosztó rendszer hálózata többek közt a Hengermalom és a Szerémi utak találkozási pontján túlra és a kerület déli része felé. Több ilyen kerékpár legyen a Dombóvári úti kollégium előtt, illetve, hogy ezek a kerékpárok kényelmesebbek és könnyebben kezelhetőek legyenek a jövőben.
  • tereljék az átmenő autós forgalmat az Etele és Október 23. utakra. 
  • több szakaszon vezessék be 30 kilométer per órás sebességkorlátozást és ennek a betartását az illetékesek ellenőrizzék is rendszeresen.
  • legyen meghosszabbítva a fonódó villamos pályája (Dombóvári út – Műegyetem- Óbuda)
  • tegyék kényelmesebbé, zöldebbé a megállókat
  • a környéken közlekedő buszok és villamosok legyenek alacsony padlózatúak és légkondicionáltak.
  • a kerületben lakók egységesen parkolhassanak kedvezményesen az egész kerületben. Lakcím alapján jöjjenek létre parkolási zónák, melyeket az ott élők évi 12 ezer forintért vehetnének igénybe. 
  • legyen a kerületi lakosoknak ingyenes a kerületi közintézmények előtti parkolás
  • a XI. kerület lépjen be a Parker okosparkolási rendszerbe.
  • a kerületben ne csak fásítási akciók legyenek (bár azokból is legyen minél több),hanem kerüljön hangsúly a fák hosszú távú gondozására.

Külön öröm volt számunkra, hogy az esemény iránt több civil szervezet, helyi politikus is érdeklődött. Sőt, az utolsó napon még az Európa Tanács részvételiséggel és jó kormányzással foglalkozó három nemzetközi szakértője is ellátogatott hozzánk, ahol a szervezőkön és Barabás Richárd alpolgármesteren kívül több résztvevővel is beszélgettek.

Hogyan tovább?

A bízzunk benne, aki részt vett a Fórumon jól érezte magát. Új ismereteket szereztek, új embereket, nézőpontokat ismertek meg, sőt, a visszajelzések alapján még új barátságok is szövődtek. Nagyon jó volt látni, hogy a csarnokban elindult beszélgetések az ebéd és kávészünetek alatt is folytatódtak.

Az ugyanakkor tény, hogy sokakban kérdések vetődtek fel azzal kapcsolatban, a közös munkának lesz-e valódi gyümölcse, azaz valóban megvalósulnak-e a javaslatok egészében vagy akár csak részben. Ez egy nagyon fontos aspektusa a részvételiségi eszközöknek, mellyel kapcsolatban a gondolatait Ági, az egyik fórumozó tömören úgy fogalmazta meg:

Én mindig optimista vagyok, úgyhogy egyértelmű, hogy bizakodok benne, a [Fórumnak] van értelme. Különben nem jöttem volna el.

A javaslatok közül van, aminek megvalósítása hónapokba, vagy akár évekbe telhet, de még ahhoz is szükség van némi időre, hogy kiderüljön, mely javaslatok esetén van szándék, illetve lehetőség az ötlet gyakorlatba való átültetésére. Jó jel mindenesetre, hogy az önkormányzat teret adott a Fórumnak és vitathatatlan, hogy a megszületett javaslatcsomag egy régóta létező, eszkalálódó problémára kínál olyan megoldásokat, amelyek tükrözik a helyiek tapasztalatait, preferenciáit.

A most elindult folyamatoknak ráadásul várhatóan lesz folytatása is. Ősszel ugyanis tervben van egy a Fórumnál nagyobb kaliberű ún. közösségi gyűlés megszervezése, ahol a kerületben élőkből véletlenszerűen kiválasztott állampolgárok azzal kapcsolatban ötletelnek és fogalmaznak majd meg javaslatokat, hogyan lehetne Újbudát zöldebbé tenni. A majdani közösségi gyűlés témáját, az önkormányzat által javasolt négy opciót a Fórum tagjai is megvitatták és véleményezték, mintegy jelezve: a Fórum nem egy izolált esemény volt, hanem remélhetőleg a kerületben az első lépés egy intenzív részvételiségen alapuló döntéshozatali kultúra felé.