Keresés
Close this search box.

Kiderült, miben térnek el a budapesti nők és férfiak közlekedési szokásai

Budapest egy nyüzsgő méhkas komplex közösségi közlekedési hálózattal. A buszokra, metrókra, trolikra, villamosokra naponta megközelítőleg 3,3 milliószor szállnak fel és le az utasok. Egy év alatt a BKK járatait több mint 1,2 milliárdan veszik igénybe, de jelentős eltérések vannak abban, ki, hogyan használja a közösségi közlekedést. Számos nemzetközi nagyváros után a közelmúltban Budapesten is hiánypótló felmérés készült arról, hogyan térnek el a férfiak és a nők közlekedési szokásai. 

A tanulmányt, mely a KTI Közlekedés és Mobilitás Tudományos Folyóirat legutóbbi számában jelent meg, Kimmer Diána készítette. A BKK Budapesti Közlekedési Központ senior mobilitástervezési munkatársa azt vizsgálta, milyen okból, módon és mennyit utaznak a nemek tagjai, illetve beszámolt arról is, a levont következtetések hogyan jelennek majd  meg a felülvizsgálat alatt álló Budapesti  Mobilitási  Tervben (BMT). Ez az első olyan budapesti elemzés, ami a legegyszerűbb összefüggéseken túl, ok-okozati kapcsolatokat vizsgál a nem és a közlekedési módok használata között.

Más célból és máshogy közlekedünk

A felméréshez kérdezőbiztosok 2021. október 13-15. és október 20-22. közötti napokon összesen 5248 embertől kérdeztek arról, hogy milyen módon, okból és messzire utazott a korábbi napon. A 12947 utazásról kapott információk alapján kiderült, hogy Budapesten is érvényesülnek a  nemzetközileg megfigyelt trendek, azaz:

Mind utazásszámban, mind kilométer alapon a nők többet használják a közösségi közlekedést és többet gyalogolnak, míg a férfiak többet használják autójukat és többet kerékpároznak

A legfeltűnőbb különbség az autózási és közösségi közlekedési szokások között figyelhető meg. 

  • Utazásszám alapon a nők a férfiaknál 9 százalékponttal használják többet a közösségi közlekedést és 13 százalékponttal kevesebbet autóznak.
  • Utaskilométer alapon a nők 16 százalékponttal többet használják a közösségi közlekedést, és ugyanígy 16 százalékponttal kevesebbet használnak személygépjárművet.

De nem csak az utazás módja, az utazások célját tekintve is számottevő különbségek vannak a nők és a férfiak mobilitása között.

  • A  nők  57 százalékkal  több  utat  tesznek  meg  utazásszám  alapon  gyermekgondozás  céljából  és majdnem  kétszer  annyi  utat  vásárlási  célból.
  • Kilométer  alapon  a  nők gyermekgondozás céljából 40 százalékkal több utat tesznek meg, míg vásárlás céljából 41 százalékkal több utat tesznek meg mint a férfiak.
  • Mind a gyermekgondozási célú utak, mind pedig a vásárlási célú utak esetén elmondható, hogy a nők több ilyen  utat  tesznek  meg  (mind  darabszám  mind  volumen  tekintetében),  a  férfiak ugyanakkor egy-egy  út  alkalmával hosszabb távot tesznek meg.
  • A hozzátartozókhoz kapcsolható utazások esetében nincsen nagy különbség a két nem között.
  • A munkába járás esetében utazás számban nagyon hasonló a két nem mobilitása, viszont utas kilométerben a férfiak ismét hosszabb távokat tesznek meg. A nőknél ez általában 7 a férfiaknál pedig 9,2 kilométer.

Mint arra a kutatás készítője rámutatott, az utóbbi adat, a külföldi szakirodalom eredményeihez hasonlóan, azt sugallja, hogy a nők mobilitásukat tekintve is korlátozottabban férnek hozzá a munkaerőpiaci lehetőségekhez, mint a férfiak. Ezen okoknak, illetve ezek következményeinek a feltárása Kimmer Diána szerint további társadalmi kutatások témája lehet.

Külön érdekesség, hogy a tanulmány külön elemezte az autóhasználati szokásokat és azt találta, azokban  nagyobb szerepet játszik  az  utazó  neme,  mint a megtett táv vagy az utazás célja. Ez arra enged következteti, hogy a személygépjármű-használat okai között elsősorban nem a kényelmi faktor szerepel, hanem a nemhez köthető társadalmi beidegződések.

Kisebb mobilitás, kevesebb lehetőség

A világ lakosságának napjainkban több mint fele (55 százalék) él városokban, ami nagyjából 4,5 milliárd embert jelent. 2050-re becslések szerint ez az arány eléri a 68 százalékot. Noha a városban élők nagyjából fele nő, szempontjaik, tapasztalataik a történelem során nem azonos mértékben, vagy egyáltalán nem jelentek meg a várostervezésben. Ennek eredményeként, sok esetben a mai napig kevésbé tudják kiaknázni a lakókörnyezetükben rejlő potenciált, mint a férfiak, holott, ideális esetben a város minden tere és minden eszköze mindenki számára használható kéne, hogy legyen

A közlekedési szokásainkat nagyban befolyásolják a bennünket meghatározó szocio-demográfiai attribútumok és  kialakult  szokások – olvasható a budapesti közlekedéssel foglalkozó elemzésben. A tanulmány rámutat, hogy jelentősen  különbözik  egy  ember  utazási  lánca  az  egyes  életszakaszaiban,  élethelyzeteiben, például a gyermeke születése után, idős vagy beteg családtagok gondviselése következtében, vagy költözés esetleg munkahelyváltás során. Utazásainkra azonban nem csak az alapvető, az utazás célját vagy kiindulópontját megváltoztató tényezők vannak hatással, hanem a lakóhelyünk környezete, a jövedelmünk és a nemünk is.

Az utóbbi időben számtalan nemzetközi kutatás mutatott rá a férfiak és a nők közötti eltérő mobilitási szokásokra. Egy tavaly publikált tanulmány például, amely Argentínát, Brazíliát, Chilét, Paraguayt és Uruguayt vette górcső alá szintén ugyanazokra a mintázatokra bukkant mint a budapesti közlekedésről készült elemzés, azaz, hogy a nők a férfiaknál többet gyalogolnak, ritkábban utaznak autóval és kevesebbet bicikliznek.

Nemrég Eva Kail, gender szemléletű várostervezés nemzetközileg elismert szakértője beszélt a DemNetnek egy interjú keretében arról, hogy Bécsben először 1991-ben nézték meg nemekre bontva a város lakosainak közlekedési szokásait. A felmérés rávilágított arra, hogy a gyalogosan megtett utak háromnegyedét nők, míg az autós utak háromnegyedét férfiak teszik meg és ez a felfedezés jelentős szerepet játszott abban, hogy idővel új, inkluzív szempontok honosodtak meg a várostervezésben.

De megemlíthetjük Buenos AirestMexico City-t, vagy Los Angelest, ahol szintén jelentős figyelmet fordította arra az elmúlt időben, hogy megértsék és feltérképezzék a nők és a férfiak eltérő közlekedési szokásait valamint az ezeket meghatározó tényezőket és ezek figyelembevételével hozzálássanak a városokon belüli közlekedési hálózatok „gender  mainstreaming” szempontú átalakításához

A „gender  mainstreaming” kifejezést  az  Európa  Tanács  1998-ban  a  következőképpen  fogalmazta  meg:

A  szakpolitikai  folyamatok  (újra)szervezése,  javítása,  fejlesztése  és  értékelése  annak  érdekében,  hogy  a  nemek közötti  egyenlőség  szempontja  minden  szinten  és  minden  szakaszban  beépüljön  említett  szakpolitikákba.

Budapest esetén a  2019-ben elfogadott, 2030-ig szóló Budapest Mobilitási Terv jelenleg  szinte  nem  tartalmaz  olyan  részeket,  ami  a  férfiak  és  a  nők  eltérő  mobilitási  szokásai  felől  fogalmazna  meg  intézkedéseket,  projekteket, holott – mint azt az elemzés készítője jelezte – a nem igenis nagyban meghatározza közlekedési szokásainkat. Sokszor máshogy  és  más  célból  közlekedik  Budapesten  egy  férfi  és  egy  nő,  és  ezeket  a  különbségeket  egy  hosszú távú stratégiai  tervnek  is  szem  előtt  kell  tartania. Az elemzés szerzője nyomatékosította, a „gender mainstreaming” értelmében nincs szükség külön kizárólag nőket érintő intézkedésre, de a nőket érintő szempontokat minél több intézkedés során meg kell jeleníteni.

A DemNet üdvözli a megszületett elemzést és minden olyan kezdeményezést, amelynek célja, hogy az állampolgárok szempontjainak, tapasztalatainak, igényeinek figyelembevételével minél élhetőbb települések jöjjenek létre. Ebben nagy segítséget jelenthetnek a részvételiségen alapuló eszközök.

Borítókép forrása: Pexels

A cikkben szereplő kép forrása: Pexels