Keresés
Close this search box.

Csak a zene számít? – Így próbálták orvosolni a szimfonikus zenekarok a nemek közti egyenlőtlenséget

A nemek közti egyenlőtlenségek egyik fontos terepe a munkaerőpiac, ám az, hogy minden rejlik, hol tetten érhető és hogyan küszöbölhető ki, olyan komplex kérdések, amelyek régóta foglalkoztatják a kutatókat. A nemekre bontott adatok hiánya ezzel kapcsolatban (is) jelentős probléma. Tény, hogy nagyon nehéz olyan környezetet találni, létrehozni, melyben célzottan megfigyelhető a jelenség és, ahol egyértelműen bizonyítható, hogy egy munkáltató (tudatosan, vagy tudat alatt) azaz egy adott feladatkör esetén valóban szívesebben alkalmaz férfiakat mint nőket.

Éppen ezért volt nagy jelentősége annak a tanulmánynak (Orchestrating Impartiality: The Impact of “Blind” Auditions on Female Musicians), melyet Claudia Goldin és Cecilia Rouse publikált 2000-ben. A neves közgazdászok azt vizsgálták, hogyan alakították át az amerikai szimfonikus zenekarok felvételiztetési rendszerüket az 1970-es évektől kezdődően és a reformok milyen hatással voltak a nők felvételi esélyeire.

(Fotó: Pexels)

Goldin és Rouse The American Economic Reviewban publikált tanulmányában arra a következtetésre jutott, hogy a „vak felvételik” (blind auditions) bevezetése (amikor nem látják a felvételiztetők a jelentkezőt), jelentősen növelték az esélyét annak, hogy végül nő nyeri el a meghirdetett állást. Kutatásuk eredményeit azóta több mint 150 ezer tanulmányban idézték világszerte és szinte biztos, hogy előkerül olyan előadásokon, workshopokon, ahol a téma a nemek közti egyenlőtlenség a munkaerőpiacon.  

De, álljunk meg egy pillanatra!

Nézzük meg, miről is szólt a kutatásuk pontosan és hogyan is néztek ki az általuk górcső alá vett reformok:

A hetvenes évektől az Egyesült Államokban – több munkajogi pert követően – elkezdték átalakítani a szimfonikus zenekarok a felvételiztetési eljárásukat azzal a céllal, hogy igazságosabbá tegyék őket. Addig ugyanis az volt a bevett gyakorlat, hogy, ha nagy ritkán megüresedett egy állás, a zenekar vezetője egy személyben, saját holdudvarából választotta ki az új tagot.

A bevezetett reformok több elemből álltak. A megüresedő állásokat egyrészt elkezdték széles körben (elsősorban a szakszervezeti újságokban) hirdetni. A változtatások révén a jelentkezők száma jelentősen megnőtt. Míg korábban egy-egy állásra körülbelül 20-an jelentkeztek, a változtatások nyomán ez a szám közelebb került a 100-hoz.

Szintén fontos eleme volt a változtatásoknak, hogy a pályázók számára bevezették a többlépcsős felvételi rendszert, arról pedig, hogy ki töltheti be végül a meghirdetett állást a zenekar vezetője helyett immáron egy zsűri döntött.

Mindezeken túl, a legfontosabb változtatás az úgynevezett vak felvételi bevezetése volt. Ennek lényege, hogy a felvételin a jelentkezőnek úgy kell játszania, hogy eltakarja egy paraván, azaz a felvételiztető bizottság tagjai bár hallják, mire képes zeneileg, nem látják, hogy az illető nő, vagy férfi.

Az eredmény meglepő volt.

Goldin és Rouse arról számolt be, hogy mindössze néhány évvel a változtatásokat követően a női zenészek száma az ország öt legnagyobb szimfonikus zenekarában jelentősen megnőtt. Míg 1970-ben az említett zenekarok tagjainak mindössze 6 százalék volt nő, 1993-ban ez az arány már meghaladta a 21 százalékot. A trend pedig a 2000-es évek után is folytatódott. A New York Times 2020-ban megjelent cikke szerint a Boston Symphony Orchestra tagjainak immáron harmada nő, míg A New York Philharmonic tagjainak ma már több mint fele nő.

Az elmúlt néhány évben rengetegen idézték a tanulmányt, de sokan kifogásolták Goldin és Rouse metodikáját és az általuk levont következtetések pontosságát (mely pontatlanságokra egyébként részben már Goldin és Rouse is utalt magában a tanulmányban). Olyanok is vannak, akik abban kételkednek, hogy a vak interjú valóban „eltakarja az illető nemét”, hiszen, ha pl. magassarkút hord az illető, már a léptei által keltett zaj is elárulhatja nemét. (Ennek a kiküszöbölésére vannak olyan felvételik, ahol kifejezetten azt kérik a jelentkezőktől, hogy lapos sarkút vegyenek fel.) A fentebb idézett New York cikk szerzője egyébként éppen a blind audition rendszer megszüntetése mellett érvvel. A zenekritikus Anthony Tommasini szerint ugyanis ma már a legjobb zenészek képességei közt nehéz valódi, lényegi különbséget találni, a társadalom sokszínűsége pedig éppen akkor jelenhetne meg a zenekarok összetételében, ha a legjobb képességű felvételizők közt előnyt élveznének azok, akik valamely kisebbségekhez tartoznak.

Arra is érdemes rámutatni, hogy a nemek közti különbségtétel egy adott munkahely esetén természetesen nem csak a felvételiztetési módban, hanem a fizetések esetén is megnyilvánulhat. A Boston Symphony Orchestrát például 2018-ban beperelte Elizabeth Rowe fuvolaművész miután megtudta, munkahelye jóval kevesebbet fizet neki mint az azonos státuszban levő férfi kollégájának, aki az oboán játszott.

Nő vs. férfi vagy fuvola vs. oboa?

The Washington Post cikkéből kiderül, Elizabeth Rowe-t 2004-ben vak felvételi útján választotta ki a zenekar illetékes, 12 fős bizottsága nem kevesebb mint 251 jelentkező közül. A zenekar vezetőségének több esetben is jelezte a fuvolaművész, hogy sérelmezi a közte és kollégája közt létező fizetésbeli különbséget mielőtt bíróságához fordult. Munkáltatója azonban ragaszkodott ahhoz, hogy, bár valóban van különbség a fizetésük között, az nem Rowe nemével függ össze, hanem azzal, hogy nehezebb az oboán játszani és kevesebb eleve az oboaművész. Végül 2019-ben a zenész és a zenekar bíróságon kívül megállapodtak, az egyezség részleteiről azonban nem lehet tudni.

(Fotó: iamelizabethrowe.com)

Mindezzel együtt Goldin és Rouse tanulmánya fontos témát pedzegetett meg és párbeszédet indított el a munkahelyi felvételi eljárásokban esetlegesen kodifikált előítéletekkel kapcsolatban.

A vak meghallgatásokkal manapság nem csak a zene világában találkozhatunk. Számos területen használják a blind audition módszert, amelynek célja, hogy az állást meghirdető munkahelyek számára ne derüljön ki egyből, az adott jelentkező hova járt iskolába, hol dolgozott korábban, hány éves, mi a neme és etnikai hovatartozása. A cél, hogy a cég a jelentkezőket valódi képességeik mentén tudja összehasonlítani, amikor eldönti, kivel szeretne együtt dolgozni.

(Borítókép forrása: Pexels)